2011/02/07

LUAHAN RASA

Salam semua… Oh terima kasih banyak2 sebab masih sudi luangkan masa utk baca ‘diari’ saya ni.. Setelah sekian lama menyepi, terdetik pula untuk buat post.. dan kali ni terasa nak meluahkan perasaan yang dah lama terbuku ni…

Untuk pengetahuan korang, saya dah lebih sebulan tamat praktikal di RTM.. Post untuk praktikal di sana akan di buat kemudian.. :) Setelah tamat, saya hanya duduk kat rumah je.. Nak cari kerja tetap, rasanya belum bersedia lagi, memandangkan nak tunggu untuk sambung degree.. Jadi kerja sambilan saya buat masa ni, adalah menjadi guru tusyen.. Saya mengajar pelajar dari tahun 1 – 3, bagi subjek BM, BI, Math, dan Science.. Tak adalah susah mana pun nak mengajar budak2 ni.. Cuma nakal sikit… Perlu banyak bersabar..

Sepanjang duduk di rumah pulak, bohong la kalau tak tension.. Teramat la bosan.. Nak melayan karenah mak yang kadang-kadang moody je.. Sebagai anak, terpaksa la mengalah.. Kalau tak nanti, dicop anak derhaka pulak.. Tak sanggup!! Tapi apa yang boleh saya buat? Nak meluahkan perasaan suka dan duka kat mak, rasanya dia sendiri pun takkan faham… Sebab tu saya lebih banyak berahsia daripada nak ceritakan semua perkara kat dia.. Kena pulak kalau dia marah atau merajuk, mula la nak protes… Aduhai, macam2..

Tentang cinta, ada pasang surutnya.. Kadang2 ok, kadang2 ko.. Tapi itu la hakikat yang perlu diterima.. Baik buruk si dia, kena la saya terima.. Lagipun, tak boleh nak salahkan 1 pihak je.. Si dia sangat2 baik… :) Itu la sebabnya saya terima cinta dia dari dulu… Berbeza dari lelaki2 lain yang pernah saya kenal… Lelaki2 lain rasanya takkan mampu buat yang terbaik untuk saya seperti si dia lakukan terhadap saya selama ni.. Maafkan saya B, kalau selama ni saya banyak menyakitkan hati tu.. Tak terniat pun..

Terima kasih kerana banyak membantu saya lebih2 lagi dalam bidang pelajaran… Kalau ikutkan, saya dah tamat Diploma dalam bidang penyiaran… Sekarang nak tunggu je sijil diploma tu dikeluarkan… Seperti yang sudah dijangka, proses nak keluarkan tu punya la lambat… Menyakitkan hati je… Kolej dah nak lingkup pun, masih lagi nak buat hal… Mengalahkan IPT yang lain… Bayar yuran bukan seringgit dua… tapi beribu2… Jadi, tolong la beri service yang baik… Jangan nak makan gaji buta je… Yang ni, office asyik berkunci dari dalam… Menyusahkan pelajar2 nak jumpa pensyarah dan menguruskan hal2 kolej… Bila disoal kenapa mesti kunci pintu, katanya tengah meeting… Meeting?? Meeting apanya kalau pensyarah pun main UNO card bersama staf2 yang lain… Kalau bukan main game, rancak bersembang kosong… Sebagai pensyarah, kena la tunjuk contoh yang baik bukan hanya pada pelajar, tapi pada staf2 yang lain jugak… Padan la kalau tanya result exam, asyik bagi 1001 alasan… Padahal, kerja menanda tu boleh siap dengan cepat je…

Kerja yang patut dibuat, biar terbengkalai macam tu je.. Dokumen2 yang saya hantar seperti diarahkan , buat pekasam pulak kat meja dorang semua… Lepas tu bila student naik mengamuk, mula la dorang2 ni nak salahkan kita… Kita pulak yang dikatakan tak professional… Kata orang, nak layan orang yang x professional ni, kena layan dengan cara macam tu… Nak berbincang dengan elok, rasanya dah tak boleh… Kalau tak, 1 apa kerja pun tak buat… Dorang ni nak kena ketuk dulu, baru sedar… Rasa menyesal pulak masuk kolej ni… Kalau tau la macam ni punya pengurusan, tak ingin nak masuk situ… Buang duit, buang masa, semuanya terbuang!!! Ini adalah antara perkara yang paling bodoh yang pernah saya buat…

Kalau la manusia ni ada peluang untuk memutar balik masa, dah lama saya buat dan betulkan semula kesilapan saya… Tapi itu semua cuma boleh berlaku dalam cerita dalam tv atau buku… Realitinya, takkan seindah seperti dalam cerita-cerita dongeng… Namun apa yang berlaku dalam realiti hidup kita itu la yang mematangkan kita… Seandainya apa yang ada di alam fantasi tu benar2 berlaku dalam realiti, rasanya kita sampai bila2 pun takkan sedar akan kesilapan yang dibuat… Apatah lagi dalam mengakui kesalahan diri…

Apapun, saya tetap rasa bersyukur sebab masih ada keluarga dan orang sekeliling yang sedia membantu saya dalam apa jua keadaan… :) Tak elok rasanya asyik mengeluh dalam kehidupan… Sebab itu yang telah ditetapkan oleh Allah SWT… Sebagai hambaNya, harus terima dengan hati yang terbuka… Kalau ada yang tak puas hati, perlu segera diperbetulkan… Nampaknya banyak lagi yang perlu saya betulkan pada diri… Untuk mendapatkan sesuatu yang baik2, kena la jadi yang terbaik… Kan? :)

Ok lah… Sampai di sini dulu luahan saya… Salam… :)

2 comments:

  1. nak sgt hilang ingatan... biar lupe semua bende2 yg dah lepas, x dpt patah balik mase pon x pe...

    ihihi.. melampau lak

    ReplyDelete